اتصال مرکز تماس simotel به ftpserver و dropbox

یکی از قابلیت‌های کلیدی مرکز تماس Simotel امکان انتقال فایل‌های پشتیبان(Backup) روزانه و هفتگی به سرور FTP و یا فضای ابری می‌باشد، این کار به جهت جلو‌گیری از دست رفتن اطلاعات در زمان‌های است که سیستم به مشکل بر می‌خورد و امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد(disaster recovery plan).
در نظر داشته باشید پس از اعمال تنضیمات مورد نیاز در Simotel بکاپ‌گیری بصورت خودکار و سیستمی صورت می‌گیرید و نیاز به انجام کاری دیگر نمی‌باشد، این قابلیت در نسخه 9.1.6 و نسخه‌های بعدی ارائه شده است.
نکته: بکاپ‌های خودکار مرکز تماس شامل فایل صوتی مکالمات ضبط شده(Call Record) نمی‌شود و در صورت نیاز به بکاپ از فایل‌های صوتی مربوط به مکالمات این کار باید بصورت دستی انجام شود(دلیل: حجم بالا فایل پشتیبان در صورت وجود فایل‌های صوتی ضبط مکالمات).
روش‌های بکاپ گیری:

  1. با استفاده از سرورFTP و بصورت لوکال.
  2. با استفاده از DropBoxو بر‌روی فضای ابری
    در پایین به تفصیل به بررسی هر کدام از روش‌ها می‌پردازیم.
    راه اندازی سرور FTP و اتصال مرکز تماس Simotel به آن:
    در مرحله اول نیاز به راه اندازی سرور FTP می‌باشد، به همین جهت نرم‌افزار vsftpd را بر روی سیستم عامل debian 9 نصب می‌کنیم،مراحل نصب و ایجاد کاربر به شرح زیر می‌باشد:
apt-get update
apt-get upgrade
systemctl start vsftpd
systemctl enable vsftpd
vsftpd -versions

دستور بالا به جهت بررسی وضعیت نصب نرم‌افزار است که خروجی آن باید نسخه FTP نصب شده را نمایش دهد.

p /etc/vsftpd.conf /etc/vsftpd.conf.orig

ایجاد فایل بکاپ از تنضیمات پیشفرض نرم‌افزارvsftpd

nano /etc/vsftpd.conf

image_2022-02-28_104204

service vsftpd restart

سرویس راه اندازی شد!
ایجاد کاربر در سرور FTP:

sudo adduser vahid

ساخت کاربر با نام کاربری vahid

echo "vahid" | sudo tee -a /etc/vsftpd.userlist

افزودن دسترسی vsftpd به کاربر

service vsftpd restart

با ریست سرویس کاربر افزوده می‌شود.

اتصال مرکز تماس Simotel به سرور FTP راه اندازی شده:
تنضیمات مطابق شکل زیر انجام شود:

image_2022-02-28_105110
در صورتی که تنضیمات به درستی انجام شود پس از کلیک بر روی گزینه Test&Save باید خروجی Backup Drive Is OK برگردانده شود.

============================================================================
 اتصال مرکزتماس Simotel به DropBox:
برای انجام این کار در ابتدا نیاز به ایجاد حساب DropBox می‌باشد که نسخه ابتدایی آن بصورت رایگان در اختیار کاربر قرار گرفته است،پس از ایجاد حساب نیاز به انجام تنضیمات مربوط برای ایجاد Token می‌باشد که در پایین به بررسی آن می‌پردازیم:

ایجادToken:
نرم‌افزار DropBox با استفاده از API خود به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نیاز به دسترسی مستقیم به نرم‌افزار و از طریق API ارائه شده امکان ذخیره و بازیابی اطلاعات در فضای ابری اختصاص داده شده به مشترک را داشته باشند، نرم‌افزار Simotel از این قابلیت DropBox برای ذخیره بکاپ‌های روزانه و هفتگی استفاده می‌کند.
برای استفاده از این قابلیت پس از ساخت اکانت DropBox نیاز می‌باشد از بخش APP Center یک اپلیکیشن جدید ساخته شود که اجازه دسترسی به حساب ما را دارد،پس از آن نیاز می‌باشد تعریف کنیم که دسترسی به این اپلیکیشن از طریق توکن می‌باشد و با استفاده از قابلیت Generated access token یک توکن با دسترسیWrite File ساخته شود و به Simotel داده شود.

توضیحات آن به شرح زیر در تصاویر ارائه شده است:

1-پس از باز کردن حساب خود مشابه تصویر وارد بخش App Center شوی
image
2-در بخش App Center باید گزینه Build an app در گوشه سمت چپ انتخاب شود.
image_2022-02-28_105436
3-در صفحه بعدی نیز باید گزینه Create apps انتخاب شود.
image_2022-02-28_105522
4-در این قسمت سطح دسترسی‌ها مشخص می‌شوندکه با توجه به اینکه هدف از راه‌اندازی DropBox بکاپ گیری از سیستم بوده است سطح دسترسی کامل به حساب خود را به app می‌دهیم،در نهایت نیز نامی برای app خود انتخاب کرده و دکمه create app را می‌زنیم.
image
5-پس از ساخت app در بخش permission می‌توان سطح دسترسی ها(read,write) به بخش‌های مختلف مشخص کرد که با توجه به اینکه قرار است بکاپ بر روی حساب ما بارگذاری شود باید تیک files.content.write زده شود.
image
6-در نهایت نیز در بخش settings باید تنضیمات مربوط به توکن انجام شود،با کلیک بر روی گزینه Generate یک توکن یکتا بوجود می‌آید که با استفاده از آن می‌توان به حساب خود دسترسی پیدا کرد(از طریق API)،Simotel با استفاده از این توکن تولید شده به حساب دسترسی پیدا می‌کند و فایل بکاپ را بارگذاری می‌کند.
بخش Access expiration باید برابر با No expiration باشد،کاربرد این بخش زمانی است که هدف ایجاد دسترسی کوتاه مدت است و پس از آن دسترسی app با استفاده از توکن باید بسته شود که هدف ما این نیست.
image
7- در صورتی که Simotel به اینترنت دسترسی داشته باشد پس از قرار دادن توکن و کلیک بر روی دکمه Test&Save باید خروجی Backup Drive is OK را مشاهده فرمایید.
image
8-در نهایت در صورتی که تنضیمات بصورت درست انجام شده باشند باید در Inbox خود فایلی به نام simotel.test.txt را مشاهده فرمایید که Simotel در تست اولیه خود برای بررسی وضعیت ارتباطی با DropBox بارگذاری می‌کند، از این به بعد بکاپ‌ها بصورت روزانه و هفتگی پایان روز در Drive شما بارگذاری می‌شوند.
image_2022-02-28_105920
در صورت نیاز به بررسی بیشتر قابلیت API به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://www.youtube.com/watch?v=FMOXbmoAG8I

2 پسندیده