نصب نرم افزار مرکز تلفن CUCM Cisco

برای نصب CUCM ابتدا iso مورد نظر خود را در VM انتخاب کرده و پس از روشن کردن VM فرایند نصب شروع میشود.

در مرحله اول صفحه‌ای که نمایش داده شده مربوط به مرحله‌ای است که نصب‌کننده (Installer) دیسک نصب را شناسایی کرده و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید صحت دیسک (media) را بررسی کنید یا از این مرحله صرف‌نظر کرده و مستقیم به نصب بروید.
گزینه Skip تست دیسک را رد می‌کند و مستقیم به مراحل نصب می‌رود. اگر اطمینان دارید که فایل ISO سالم است (مثلاً با Checksum بررسی شده)، می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید تا در وقت صرفه‌جویی شود.

در این تصویر، مرحله بعدی نصب Cisco Unified Communications Manager (CUCM) نمایش داده شده است که مربوط به انتخاب نوع محصول برای نصب می‌باشد.

  • در این بخش از شما خواسته شده که محصول یا مجموعه محصولاتی که می‌خواهید نصب کنید را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ای که به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده:
    • Cisco Unified Communications Manager – این همان CUCM اصلی است که برای مدیریت تماس‌های VoIP، ثبت تلفن‌های IP، و سایر قابلیت‌های ارتباطی استفاده می‌شود.

در این تصویر، مرحله بعدی نصب Cisco Unified Communications Manager (CUCM) نمایش داده شده که مربوط به تأیید شروع فرآیند نصب است.

برای ادامه فرآیند نصب، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. ادامه (Proceed)
    با انتخاب این گزینه، می‌توانید فرآیند نصب پایه را پیکربندی کنید.
    از این روش نصب برای راه‌اندازی اولیه یا بازیابی از نسخه پشتیبان استفاده کنید.
  2. وارد کردن داده‌ها (Import)
    این گزینه برای مهاجرت مستقیم (نصب جدید همراه با وارد کردن داده‌ها) از نسخه‌های قدیمی‌تر Unified Communications Manager یا IM and Presence Service مناسب است.
  3. رد کردن (Skip)
    با انتخاب این گزینه، ابتدا نرم‌افزار نصب می‌شود و سپس پس از اتمام نصب، پیکربندی از شما خواسته می‌شود.
    توجه داشته باشید که این روش ممکن است زمان نصب را افزایش دهد.

اگر نسخه جدیدتری از Unified Communications Manager (SU) که با نسخه اصلی نصب شما یکسان است در دسترس باشد، می‌توانید نصب را به آن نسخه جدیدتر ارتقاء دهید.
این گزینه برای سرویس IM and Presence در دسترس نیست.

بله (Yes)

این گزینه را انتخاب کنید تا تصویر نصب Unified Communications Manager به نسخه سرویس جدیدتر (Service Release) ارتقاء یابد.
به یکی از روش‌های زیر برای ارتقاء مراجعه کنید:

خیر (No)

این گزینه را انتخاب کنید اگر:

  • در حال نصب IM and Presence Service هستید
  • در حال نصب Unified Communications Manager هستید.

در این مرحله Timezone مربوطه را ست میکنیم.

پیکربندی خودکار سرعت و Duplex کارت شبکه (NIC)

در طول فرآیند نصب، می‌توانید تنظیمات سرعت و حالت دوبلکس کارت شبکه اترنت (NIC) را به‌صورت خودکار و از طریق قابلیت مذاکره خودکار (Auto-Negotiation) انجام دهید.
البته می‌توانید این تنظیم را پس از نصب نیز تغییر دهید.

برای فعال‌سازی مذاکره خودکار، گزینه “Continue” را انتخاب کنید.

نکته:
برای استفاده از این گزینه، هاب یا سوئیچ اترنت شما باید از مذاکره خودکار پشتیبانی کند.

در این صفحه، شما می‌توانید اندازه‌ی MTU را از مقدار پیش‌فرض سیستم تغییر دهید.

به بزرگ‌ترین بسته‌ای که می‌توانید روی شبکه ارسال کنید MTU گفته میشود. (بر حسب بایت).
اگر از مقدار مناسب برای شبکه خود مطمئن نیستید، بهتر است از مقدار پیش‌فرض یعنی ۱۵۰۰ بایت استفاده کنید.

:warning: نکته:
در صورت تنظیم نادرست MTU، ممکن است عملکرد شبکه تحت تاثیر قرار گیرد.

برای پیکربندی شبکه، می‌توانید یکی از دو گزینه زیر را انتخاب کنید:

  1. انتخاب آدرس IP ثابت (Static IP)
    استفاده از آدرس‌های IP ثابت توصیه می‌شود.
  2. استفاده از DHCP
    اگر در شبکه‌تان سرور DHCP تنظیم شده و می‌خواهید از آن استفاده کنید، گزینه “بله (Yes)” را انتخاب کنید. شبکه مجدداً راه‌اندازی می‌شود و سپس به Administrator Login Configuration منتقل می‌شوید.

اگر قصد دارید آدرس IP ثابت برای نود تنظیم کنید، گزینه “خیر (No)” را انتخاب کرده و به Static Network Configuration خواهید رفت.

اگر انتخاب کردید که از DHCP استفاده نکنید، مقادیر Static Network Configuration خود را وارد کرده و گزینه OK را انتخاب کنید.

در DNS Client Configuration، برای فعال‌سازی DNS و وارد کردن اطلاعات مشتری DNS، گزینه بله (Yes) را انتخاب کنید.

نام کاربری و گذرواژه مربوط به Administrator login را وارد کنید.

نکته:
مطمئن باشید که User Name فقط شامل حروف و اعداد (alphanumeric) باشد.
از همین اطلاعات ورود، برای دسترسی به Cisco Unified Communications Operating System Administration، Command Line Interface و Disaster Recovery System استفاده خواهد شد.

در Certificate Information، اطلاعات مربوط به certificate signing request را وارد کرده و گزینه OK را انتخاب کنید.

در First Node Configuration مشخص کنید که می‌خواهید این نود چگونه اختصاص داده شود:

گزینه Yes – این گزینه را انتخاب کنید تا نود به‌عنوان Cisco Unified Communications Manager publisher node تعریف شود.
گزینه No – این گزینه را انتخاب کنید اگر می‌خواهید نود را به‌عنوان یک Cisco Unified Communications Manager subscriber node یا یک نود مربوط به IM and Presence Service اختصاص دهید.

صفحه Network Time Protocol (NTP) Client Configuration باز می‌شود.

توصیه می‌شود که برای دقت بیشتر در زمان سیستم، از یک سرور NTP خارجی برای publisher node استفاده کنید. نودهای subscriber در گروه زمان خود را از نود اول دریافت خواهند کرد.
انتخاب کنید که آیا می‌خواهید یک سرور NTP خارجی پیکربندی کنید یا زمان سیستم را به‌طور دستی تنظیم کنید.

برای پیکربندی یک سرور NTP خارجی، گزینه بله (Yes) را انتخاب کرده و آدرس IP، نام سرور NTP یا نام مجموعه سرور NTP را برای حداقل یک سرور وارد کنید. می‌توانید تا پنج سرور NTP پیکربندی کنید و توصیه می‌شود که حداقل از سه سرور استفاده کنید. برای ادامه نصب، گزینه Proceed را انتخاب کنید.

سیستم با یک سرور NTP تماس می‌گیرد و به‌طور خودکار زمان را روی ساعت سخت‌افزار تنظیم می‌کند.

نکته:
اگر دکمه Test نمایش داده شد، می‌توانید آن را انتخاب کنید تا بررسی کنید که آیا سرورهای NTP قابل دسترسی هستند یا خیر.

برای تنظیم دستی زمان سیستم، گزینه خیر (No) را انتخاب کرده و تاریخ و زمان مناسب را وارد کنید تا ساعت سخت‌افزار تنظیم شود. سپس گزینه OK را انتخاب کنید تا نصب ادامه یابد.


.

گذرواژه امنیتی باید با یک کاراکتر الفبایی یا عددی شروع شود، حداقل شش کاراکتر طول داشته باشد و می‌تواند شامل کاراکترهای الفبایی، عددی، خط فاصله و زیرخط (_) باشد. سیستم از این گذرواژه برای مجاز کردن ارتباطات بین نودها استفاده می‌کند و باید اطمینان حاصل کنید که این گذرواژه در تمامی نودهای گروه یکسان باشد.

اگر می‌خواهید یک SMTP server پیکربندی کنید، گزینه بله (Yes) را انتخاب کرده و نام سرور SMTP را وارد کنید.
اگر نمی‌خواهید سرور SMTP را پیکربندی کنید، گزینه خیر (No) را انتخاب کنید که به صفحه Smart Call Home منتقل می‌شود.
برای بازگشت به صفحه قبلی، گزینه Back را انتخاب کرده و برای مشاهده اطلاعات مربوط به پیکربندی SMTP، گزینه Help را انتخاب کنید.

نکته:
برای استفاده از برخی ویژگی‌های پلتفرم، باید یک سرور SMTP پیکربندی کنید؛ اما می‌توانید سرور SMTP را بعداً از طریق GUI پلتفرم یا command line interface پیکربندی کنید.

در صفحه SMART Call Home Enable یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کرده و OK را بزنید:

گزینه Enable Smart Call Home on System Start – فعال‌سازی Smart Call Home هنگام شروع سیستم.

بارگذاری: photo_5_2025-04-07_14-01-48.jpg…

گزینه Enable Anonymous Call Home on System Start – فعال‌سازی Anonymous Call Home هنگام شروع سیستم.

گزینه Remind me Later to configure Smart Call Home – این گزینه را انتخاب کنید تا پس از نصب، ویژگی Smart Call Home را از طریق Cisco Unified Serviceability پیکربندی کنید.

گزینه Disable All Call Home on System Start – این گزینه را انتخاب کنید تا ویژگی Smart Call Home غیرفعال شود. توجه داشته باشید که می‌توانید پس از نصب، آن را از طریق Cisco Unified Serviceability مجدداً فعال کنید.

یوزر و پسورد مورد نظر خود را وارد میکنیم.

در این مرحله برای تایید نصب پلتفرم گزینه OK را میزنیم.

بعد از چند صفحه لودینگ و مشاهده پیشرفت نصب نرم افزار، نصب پلتفرم پایان یافته و میتوان لوگین کرد.

1 پسندیده